Helvetti – ikuinen kidutus vai ikuinen kadotus
Mielestäni oppi helvetistä ikuisena kidutuksena on vakava harhaoppi jolla on monenlaisia pahoja vaikutuksia. Se perustuu toiseen harhaoppiin kuolemattomasta sielusta jonka ajattelen olevan monien muiden harhaoppien juuri. Raamatussa on toki kohtia joista voisi helposti meidän kulttuuristamme käsin ymmärtää helvetin tarkoittavan ikuista päättymätöntä kidutusta, mutta on myös kohtia joista on helppo ymmärtää, että Jumala tuhoaa julamattomat ihmiset pois.
Myös valitettavan monet Suomen kristillisellä kentällä vaikuttavista sananjulistajista opettavat oppia helvetistä ikuisena kidutuksena vaikuttaen näin myös moniin muihinkin uskoviin. Toivoisin kovasti, että asiaan saataisiin muutosta ja ihmiset ymmärtäisivät ja näkisivät asian oikean laidan. Tässä tarvitaan uskonpuhdistustyötä ja mielestäni niiden uskovien joille tämä asia on kirkastunut tulisi myös levittää tämän asian suhteen saamaansa ymmärrystä.
Kehoitan sinua ilman muuta tutkimaan ja koettelemaan nyt esittämäni opetuksen ja rukoilemaan Jumalalta ymmärrystä asiaan ja jos opetukseni on vastoin Raamattua tulee sinun hylätä se. Mitään opetuksia ei tulisi niellä pureksimatta vaan kaikki tulee koetella ja kyseenalaistaa. Muistutan myös, että meillä on kaikilla vajavainen ymmärrys ja olemme saaneet eri asioissa eri tavalla valoa ja toimimme saamamme ymmärryksen mukaan parhaamme mukaan. Me kaikki uskomme ja ymmärrämme asioita hieman eri tavoin, mutta kaikilla meillä uskovilla on sama yhteinen Herra, Jeesus Kristus ja olemme kaikki Hänen opetuslapsiaan ja uskomme pelastukseen yksin armosta ja uskosta Jeesuksen kautta joten sen ei pitäisi ajaa uskovia erilleen jos uskomme joistain oppikysymyksistä kuten tästä eri tavoin.
Ketään ei voi pakottaa uskomaan tietyllä tavalla eikä ladella hänelle miten hänen tulisi uskoa. Eikä uskova siinä tekisikään oikein jos hän painostuksen johdosta taipuisi uskomaan tietyllä tavalla tai siksi, että joku tai jotkut uskovat samoin. Ei meidän tule seurata miten toiset ihmiset uskovat tai toimivat tai menemme harhaan. Siksi sanonkin, että uskotpa tässäkin asiassa sitten niin tai näin niin älä usko niin siksi, että minä tai joku muu uskoo niin vaan tutki ja koettele asiat Raamatulla vilpittömin mielin ja rukoillen. Emme kukaan tule tässä ajassa ymmärtämään ja tietämään täydellisesti. Monessa kohden me erehdymme ja teemme virheitä.
Jaak.3:1.Veljeni, älkööt aivan monet teistä pyrkikö opettajiksi, sillä te tiedätte, että me saamme sitä kovemman tuomion.
2. Sillä monessa kohden me kaikki hairahdumme. Jos joku ei hairahdu puheessa, niin hän on täydellinen mies ja kykenee hillitsemään myös koko ruumiinsa.
Joten lähtekäämme liikkeelle. Miksi uskon Jumalan tuhoavan kapinalliset ihmiset pois sen sijaan, että kiduttaisi heitä ikuisesti? Parhaiten pääsemme asian käsittelyssä liikkeelle kun tarkastelemme ensin mikä on sielu. Väärä käsitys sielusta linkittyy myös moneen muuhun väärään oppiin. Sielu ei ole jokin erillinen asia ihmisessä kuten maailma meille tällaista käsitystä yleensä syöttää. Esim piirrosohjelmissa usein jos piirroshahmo kuolee niin sen sisältä lähtee haamumainen sielu. Katsotaanpa mitä Raamattu opettaa sielusta:
1.Moos.2:7. Silloin Herra Jumala teki maan tomusta ihmisen ja puhalsi hänen sieramiinsa elämän hengen, ja niin ihmisestä tuli elävä sielu.
Tämä on mielestäni Raamatun selkeimpiä kohtia tästä asiasta. Eli sielu tarkoittaa ihmistä kokonaisuutena. Ruumis + Henki = Elävä sielu. Arvelen, että kenties joillain ihmisillä voi olla maailman syöttämät käsitykset niin tiukasti juurtuneina, että heidän voi olla vaikea nähdä totuutta jopa näin selvistä kohdista huolimatta.
Raamatussa on joitakin kohtia jotka voivat hämätä tässä asiassa, esim kun puhutaan tuonelasta. Ajattelen yksinkertaisesti tuonelan tarkoittavan vain sitä, että kyseinen ihminen on kuolleena, ei konkreettisesti tietoisessa tilassa jossain väliaikaispaikassa. Vertaus rikkaasta miehestä ja Lasaruksesta myös hämää toisia, mutta pitää muistaa, että Jeesus kertoi asioita vain vertauksilla.
Matt.13:34. Tämän kaiken Jeesus puhui kansalle vertauksilla, ja ilman vertausta hän ei puhunut heille mitään;
Menkäämme eteenpäin. Nyt olemme siis tähän mennessä todenneet Raamatun opettavan, että ihmisessä ei ole sielua vaan ihminen on sielu. Sitten käsittelemme tätä sielun kuolemattomuusoppia ja mistä se juontaa juurensa. Kun ymmärrämme, että sielu tarkoittaa ihmistä kokonaisuutena niin silloin ilman muuta tulisi myös loogisesti ymmärtää, että kun henki lähtee niin silloin ei ole enää mitään elävää sielua vaan on vain pelkkä ruumis joka muuttuu maaksi jälleen. Kuolemassa ei ole mitään sen mystisempää mutta saatana kietoo sen mystisyyden viittaan. Saatanan Eedenissä esittämä valhe elää yhä näinä päivinä. Jumala sanoi, että synnin palkka on kuolema ja saatana taas väitti toisin.
1. Moos.2:16. Ja Herra Jumala käski ihmistä sanoen: ”Syö vapaasti kaikista muista paratiisin puista,
17. mutta hyvän- ja pahantiedon puusta älä syö, sillä sinä päivänä, jona sinä siitä syöt, pitää sinun kuolemalla kuoleman”.
1. Moos.3:4. Niin käärme sanoi vaimolle: ”Ette suinkaan kuole;
Hes.18:4. Katso, kaikki sielut ovat minun: niinkuin isän sielu, niin pojankin sielu – ne ovat minun. Se sielu, joka syntiä tekee – sen on kuoltava.
Tuossa selvästi sanotaan, ettei sielu elä ikuisesti vaan, että sen sielun on kuoltava joka tekee syntiä eli kapinoi Jumalaa vastaan. Jumala sanoo, että synnin palkka on kuolema ja kuitenkin valloillaan on oppia, että jumalattomat elävät helvetissä ikuisesti kituen. Kohta menen hankalampiin kohtiin jotka eniten aiheuttavat päänvaivaa, mutta otan sitä ennen vielä esille pari seikkaa.
1. Tim.6:12. Kilvoittele hyvä uskon kilvoitus, tartu kiinni iankaikkiseen elämään, johon olet kutsuttu ja johon hyvällä tunnustuksella olet tunnustautunut monen todistajan edessä.
13. Jumalan edessä, joka kaikki eläväksi tekee, ja Kristuksen Jeesuksen edessä, joka Pontius Pilatuksen edessä todisti, tunnustaen hyvän tunnustuksen, minä kehoitan sinua,
14. että tahrattomasti ja moitteettomasti pidät käskyn meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen ilmestymiseen saakka,
15. jonka aikanansa on antava meidän nähdä se autuas ja ainoa valtias, kuningasten Kuningas ja herrain Herra,
16. jolla ainoalla on kuolemattomuus; joka asuu valkeudessa, mihin ei kukaan taida tulla; jota yksikään ihminen ei ole nähnyt eikä voi nähdä – hänen olkoon kunnia ja iankaikkinen valta. Amen.
Tuossa sanotaan, että Jumala tekee kaikki eläväksi eli Jumalaa tarvitaan elämän ylläpitämiseen ja että vain Jumalalla ainoastaan on kuolemattomuus. Eli näin ollen jos jumalattomat ihmiset tosiaan kituisivat helvetissä ikuisesti, tarkottaisi se sitä, että Jumalan täytyisi ylläpitää heidän elämäänsä yliluonnollisella tavalla. Kuitenkin Raamattu opettaa, että jumalattomat joutuvat eroon Jumalasta.
2. Tess.1:9. Heitä kohtaa silloin rangaistukseksi iankaikkinen kadotus Herran kasvoista ja hänen voimansa kirkkaudesta,
Tässä on selvä epäloogisuus. Ja jos jumalattomat ihmiset eläisivät ikuisesti helvetissä kituen niin eihän silloin syntiä pyyhittäisi pois. On todella kummallinen peruste, että Jumala olisi oikeudenmukaisuuden takia pakotettu ikuisesti piinaamaan jumalattomia vaikka ei siitä edes itse pitäisi. Tuollaisesta opetuksesta ei seuraa mitään hyvää. Se saa ihmiset vihaamaan Jumalaa ja aiheuttaa heille mielenterveysongelmia ja antaa aivan väärän kuvan Jumalasta. Arvelen, että tämä voi myös olla haittaavana tekijänä ihmisen uudestisyntymiselle jos ihmisellä on väärä kuva Jumalasta. Jos et tiedä mitä uudestisyntyminen tarkoittaa niin tulen luultavasti käsittelemään sitä vielä jossain kirjoituksessani. Tässä sanon vain lyhyesti, että kyse on uskoontulosta tai siihen liittyvästä ilmiöstä.
Jumala tuhoaa jumalattomat ihmiset juuri siksi, että he aiheuttavat kärsimystä itselleen ja toisilleen. Ajattelepa, että tuon harhaopin mukaan jos jumalaton ihminen olisi aiheuttanut itselleen paljon kärsimystä koko elämänsä ajan niin sitten Jumala laittaisi hänet vielä monin verroin pahempaan ja loputtomaan kärsimykseen. Tuollaisen käsityksen saatana haluaa ihmisille syöttää Jumalasta ja on onnistunut siinä melko hyvin.
Jumala tulee ottamaan jumalattomilta pois oikeuden olemassaolemiseen juuri siksi, että kärsimykselle tulisi loppu. Meillä on hyvä Jumala joka tahtoo vain luomiensa olentojen parasta. Aivan yhtä paljon jumalattomien parasta kuin pelastuksen vastaanottaneidenkin. Jumala on surullinen niiden luomiensa olentojen puolesta jotka hän joutuu hävittämään ja jotka eivät pääse sisälle elämään. Raamattu sanookin sitä Jumalan oudoksi työksi, että hän joutuu hävittämään luomiaan olentoja:
Jes.28:21.Sillä Herra nousee niinkuin Perasimin vuorella, hän kiivastuu niinkuin Gibeonin laaksossa tehdäkseen työnsä, oudon työnsä, ja toimittaakseen tekonsa, kumman tekonsa.
22. Älkää siis pilkatko, etteivät teidän siteenne vielä kiristyisi; sillä Herralta Sebaotilta minä olen kuullut hävitys- ja tuomiopäätöksen, joka on kohtaava kaikkea maata.
Olen ajatellut, että kyseinen harhaoppi voi aiheuttaa siihen uskovissa ihmisissä vinoutunutta käytöstä mm. ihmisiä kohtaan joiden he arvelevat olevan menossa helvettiin, ikuiseen kidutukseen. Ei se olisi pelastettujenkaan mielenterveyden kannalta hyvä jos he tietäisivät, millainen ikuinen kidutus heidän läheisillään on helvetissä menossa. Arvelen, että tuohon uskominen juuri saattaa vinouttaa ihmisen mieltä kun hän jo valmiiksi alkaa asennoitua tietyllä tavalla ja suojaamaan tai kovettamaan mieltään valmistautuen siihen, että hänen läheisiään joutuu ikuiseen kidutukseen. Voisi ajatella, että ehkä tällainen ihminen jopa voisi alkaa vihaamaan ihmisiä joiden arvelisi menevän helvettiin jotta sitten aikanaan olisi helpompaa suhtautua siihen kun he ovat siellä. Ehkäpä tuo käsitys voisi myös saada ihmisiä tottelemaan Jumalaa pelosta vähän samaan tapaan kuin lapsi ankaraa mielipuolista isäänsä. En tietysti sano, että kaikille aiheuttaisi kaikkia noita vinoutuneita ajattelutapoja, mutta pidän mahdollisena, että monille voi tavalla tai toisella aiheuttaa isompia tai pienempiä ongelmia tuollainen käsitys.
Tutkikaamme seuraavaksi niitä hankalampia Raamatun paikkoja kuten edellä lupasin. Otan pari kohtaa joissa puhutaan sammumattomasta tulesta.
Matt.3:12. Hänellä on viskimensä kädessään, ja hän puhdistaa puimatanterensa ja kokoaa nisunsa aittaan, mutta ruumenet hän polttaa sammumattomassa tulessa.”
Matt.25:41. Sitten hän myös sanoo vasemmalla puolellaan oleville: ’Menkää pois minun tyköäni, te kirotut, siihen iankaikkiseen tuleen, joka on valmistettu perkeleelle ja hänen enkeleillensä.
Huomatkaa ensimmäisessä kohdassa puhutaan sammumattomasta tulesta ja toisessa kohdassa iankaikkisesta tulesta. Tulen käsittelemään kohta näitä käsitteitä. Otetaanpa ensin vielä yksi kohta, joka myös tuo lisäymmärrystä siihen miksi käytetään käsitettä sammumaton tuli kunhan ensin ymmärrämme kyseisen kohdan merkityksen sen aikaisessa kulttuurissa.
Mark.9:47. Ja jos sinun silmäsi viettelee sinua, heitä se pois. Parempi on sinulle, että silmäpuolena menet sisälle Jumalan valtakuntaan, kuin että sinut, molemmat silmät tallella, heitetään helvettiin,
48. jossa heidän matonsa ei kuole eikä tuli sammu.
Nyt herää kysymys mitä tarkoittaa tuo jae 48: ”jossa heidän matonsa ei kuole eikä tuli sammu.” Sitä emme voi meidän kulttuuristamme käsin ymmärtää jos emme tiedä mitä sillä heidän kulttuurissaan tarkoitettiin joten tässä ei kannata arvailla. Heidän kulttuurissaan oli kaupunkien ulkopuolella kaatopaikkoja joissa poltettiin jätteitä ja madot myös söivät jätteitä. Joskus kuitenkin pääsi käymään niin, että tuli sammui kesken kaiken ja jätteet alkoivat haista. Noissa Raamatun paikoissa joissa puhutaan sammumattomasta tulesta tarkoitetaan juuri sitä, että tuli ei sammu kesken kaiken kuten joskus saattoi käydä jätteitä poltettaessa vaan tuli palaa niin pitkään kuin palamistuotetta on jäljellä. Halutaan korostaa tuomion lopullisuutta ja peruuttamattomuutta. Tuomion vaikutus on ikuinen.
Toisekseen vaikka tuli olisi sammumaton niin ei se tarkoita, että ihminen siihen jouduttuaan ei siihen tuhoutuisi.
Nyt olemme käsitelleet sammumattoman tulen. Seuraavaksi otan Raamatusta jo toteutuneen tapauksen iankaikkisesta tulesta esimerkiksi jonka avulla voimme ymmärtää paremmin mitä sillä tarkoitetaan.
Juud.1:7. samoin kuin Sodoma ja Gomorra ja niiden ympärillä olevat kaupungit, jotka samalla tavalla kuin nekin harjoittivat haureutta ja eksyivät luonnottomiin lihanhimoihin, ovat varoittavana esimerkkinä, kärsiessään iankaikkisen tulen rangaistusta.
Tuossa sanotaan, että Sodoma ja Gomorra kärsivät iankaikkisen tulen rangaistusta ja kuitenkin me näemme, etteivät ne enää pala vaan tuli on sammunut jo aikapäiviä sitten. Meidän kulttuurissa helposti ymmärrämme iankaikkisen tulen tarkoittavan tulta joka palaa loputtomiin miljoonia ja miljoonia vuosia, mutta kyse ei ole tällaisesta. Iankaikkisella voidaan tarkoittaa tietyn mittaista esim ihmisen eliniän pituista aikaa. Tässäkin halutaan korostaa iankaikkisella tulella, että tuli ei sammu niin pitkään kuin jotain on vielä palamatta. Se tuhoaa kohteensa ja palaa siihen asti kunnes se on palanut tuhkaksi.
Katsotaanpa seuraavaa Raamatun paikkaa:
Ilm.20:9. Ja he nousevat yli maan avaruuden ja piirittävät pyhien leirin ja sen rakastetun kaupungin. Mutta tuli lankeaa taivaasta ja kuluttaa heidät.
10. Ja perkele, heidän villitsijänsä, heitetään tuli- ja tulikivijärveen, jossa myös peto ja väärä profeetta ovat, ja heitä vaivataan yöt päivät, aina ja iankaikkisesti.
Tässä taas sama kuten iankaikkisen tulen tapauksessa. Se ei tarkoita loputonta. Ja toisekseen kun jumalattomat piirrittävät Uuden Jerusalemin ja tuli taivaasta lankeaa ja kuluttaa heidät niin kuinka Jumala voisi luoda pelastetuille uuden maan jos jumalattomat palaisivat ja kituisivat loputtomiin siinä Uuden Jerusalemin ympärillä. Siinä ei olisi mitään logiikkaa ja kun siinä vielä sanotaan selvästi, että tuli kuluttaa heidät niin ei heistä jää silloin mitään jäljelle. Sanojen aina ja ikuisesti merkityksestä linkitän tähän vielä yhden monisteen: SANOJEN ”AINA JA IKUISESTI” MERKITYS
Lisäksi on myös hyvä huomata, että peto ja väärä profeetta eivät tarkoita mitään yksittäistä ihmistä. Petoa ja sen merkkiä tulen käsittelemään luultavasti hyvinkin pian seuraavissa kirjoituksissani koska se on mielestäni myös yksi huonosti ymmärretty aihe josta näkee kaikenlaista arvailua ja spekulointia. Meidän ei tarvitse arvailla.
Seuraavaksi vielä hyvin selkeä kohta joka ei paljon selvennystä tarvinne:
Mal.4(VKR):1.Sillä katso: se päivä on tuleva, joka palaa kuin pätsi. Ja kaikki
julkeat ja kaikki, jotka tekevät sitä, mikä jumalatonta on, ovat oljenkorsia; ja heidät polttaa se päivä, joka tuleva on, sanoo Herra Sebaot, niin ettei se jätä heistä juurta eikä oksaa.
2. Mutta teille, jotka minun nimeäni pelkäätte, on koittava vanhurskauden aurinko ja parantuminen sen siipien alla, ja te käytte ulos ja hypitte kuin syöttövasikat
3. ja tallaatte jumalattomat; sillä he tulevat tomuksi teidän jalkapohjienne alle sinä päivänä, jonka minä teen, sanoo Herra Sebaot.
Juuri tarkoittaa Saatanaa, kapinan alullepanijaa ja oksat tarkoittavat kaikkia muita kapinaan liittyneitä. Niin kapinallisia enkeleitä kuin ihmisiäkin.
Raamattu puhuu toisesta kuolemasta joka jumalattomien osaksi tulee. Kuolemassa ei ole elämää. Jos joillekin vielä on epäselvää mitä kuolema tarkoittaa niin otetaan siitäkin vielä yksi Raamatunpaikka:
Saarn.9:5. Sillä elävät tietävät, että heidän on kuoltava, mutta kuolleet eivät tiedä mitään, eikä heillä ole paikkaa, vaan heidän muistonsa on unhotettu.
Kuolleet eivät siis ole tietoisessa tilassa. Itse ajattelen sillä tavalla, että kuolleita ei ole muualla kuin Jumalan muistissa. Jumala muistaa millainen kukin oli ja viimeisenä päivänä sitten luo uudelleen Jeesukseen uskovana kuolleet eli toisin sanoen herättää heidät jälleen henkiin. Voisi sanoa vaikka niin, että Jumalalla on heistä ikään kuin varmuuskopiot kaikista.
Sitten otan vielä yhden kohdan joka voi aiheuttaa hämmennystä sielukäsityksen suhteen:
Matt.10:28. Älkääkä peljätkö niitä, jotka tappavat ruumiin, mutta eivät voi tappaa sielua; vaan ennemmin peljätkää häntä, joka voi sekä sielun että ruumiin hukuttaa helvettiin.
Onko sielu sittenkin ruumista erillinen asia? Parhaiten saamme tähän kohtaan ymmärrystä kun katsomme tämän jakeen rinnakkaiskohdan Luukkaan evankeliumista:
Luuk.1:4. Mutta minä sanon teille, ystävilleni: älkää peljätkö niitä, jotka tappavat ruumiin, eivätkä sen jälkeen voi mitään enempää tehdä.
Eli halutaan sanoa, ettei tarvitse niinkään pelätä niitä jotka voivat tappaa meidät vain väliaikaisesti, mutta Jumala voi tuomita ihmisen lopullisesti hävitettäväksi.
Jos käytän yhä tätä varmuuskopiovertausta havainnollistaakseni kuinka asian itse hahmotan niin ajattelisin tuossa, että sielu olisi se Jumalan muistissa oleva varmuuskopio meistä. Jos meillä olisi vaikka tietokoneellamme jokin paljon vaivaa vienyt työ josta kuitenkin meillä olisi varmuuskopio työpaikkamme pomon hallussa niin ei meidän tarvitsisi pelätä sitä kujeilevaa työkaveria joka voisi kiusallaan tuhota työmme siitä tietokoneelta kateuttaan vaan meidän tulisi pelätä, että pomomme päättää tuhota työmme koneelta sekä formatoida varmuuskopiomme pois siitä muistitikulta ja antaa potkut jollonka peli olisi täysin pelattu. Eli tällaisessa vertauskuvallisessa tapauksessa meidän ei tarvitsisi pelätä, että kateellinen työkaverimme tuhoaisi kateuttaan työmme siitä koneelta koska se olisi niin hieno, vaan että pomomme tuhoaa sen sekä koneelta, että varmuuskopion muistitikulta ja antaa potkut siksi, että olemme tehneet kelvotonta työtä. No se siitä vertauskuvasta.
Loppuyhteenvetona haluaisin sanoa, että Raamatussa on hyvin selkeitä kohtia kuten esim edellämainitut Mal.4(VKR):1 ja Ilm.20:9 joista näemme, että Jumala tulee tuhoamaan jumalattomat pois eikä kiduta heitä loputtomiin. Jokainen saa ansionsa mukaan. Ja varmasti jumalattomat kokevat suurta ahdistusta ja henkistä tuskaa kun heidät herätetään tuomiolle kun he ymmärtävät mitä ovat menettäneet ja että heidät on tuhoon tuomittu. Heidän ahdistuksensa ja kärsimyksensä on kuitenkin rajoitettu siihen kunnes Jumala panee tuomion täytäntöön ja tuli kuluttaa heidät pois. Sitä ei Raamattu meille kerro kuinka pitkä aika on jumalattomien tuomiolle herättämisen ja tuomion täytäntöönpanemisen välillä ja kuinka pitkään kärsivät rangaistusta tulessa, mutta se kerrotaan, että kukin tuomion saanut saa tekojensa mukaan eli rangaistus on erisuuruinen.
Lopuksi sanoisin vielä, että ei meidän tarvitse pelätä ikuista kuolemaa ja että emme pääsisi mukaan osallisiksi siitä mitä Raamattu lupaa pelastetuille jos vain vilpittömästi tahdomme totella Jumalaa, teemme parannuksen ja otamme sovituksen vastaan jonka Jumala on meille valmistanut.
Room.6:23. Sillä synnin palkka on kuolema, mutta Jumalan armolahja on iankaikkinen elämä Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme.
1. Kor.2:9. vaan, niinkuin kirjoitettu on: ”mitä silmä ei ole nähnyt eikä korva kuullut, mikä ei ole ihmisen sydämeen noussut ja minkä Jumala on valmistanut niille, jotka häntä rakastavat”.
Joh.3:16. Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
Sana kadotus on mielestäni kuvaava, mutta jotkut ymmärtävät toisin mitä kadotus tarkoittaa. Sana kadotus muistuttaa sanaa kadota tai kadoksissa. Jumalattomat joutuvat ikuiseen kadotukseen. Hukkua on myös melko kuvaava sana. Vähän sama asia kuin hävitä. Ei se tarkoita ikuista kärsimystä.
No joku ehkä voisi ajatella, että miksi sitten on oltava ylipäätään jonkunlainen rangaistus. Eli miksi jumalattomat on herätettävä tuomiolle jos heidät kuitenkin tuhotaan. Tähän kysymykseen ei Raamatusta mielestäni taida suoraa vastausta löytyä, mutta itse ajattelisin asian niin, että jos ei olisi minkäänlaista rangaistusta niin kapinalliset voisivat tehdä kaikenlaista pahaa Jumalaa vastaan ja karata kuoleman kautta pois ilman rangaistusta. Ajatellaanpa mitä siitä voisi seurata jos meidän yhteiskunnassamme ei rikoksista tulisi minkäänlaista seurausta. Ei siitä varmaankaan hyvä seuraisi.
Tulee kuitenkin muistaa, että rangaistus on erilainen eri ihmisille sen mukaan mitä kukin on tehnyt. Jotkut kuluvat pois nopeasti ja toiset kärsivät pitempään. Saatanan rangaistus on erityisen paha koska hän joutuu sen tuhannen vuoden ajan olemaan yksin aution maan päällä voimatta vaikuttaa enää kehenkään ja joutuu vain katselemaan kapinansa tuloksia. Kunnes sitten sen tuhannen vuoden jälkeen jumalattomat herätetään tuomiolle ja saatana pääsee jälleen vähäksi aikaa johtamaan heitä harhaan kunnes kaikki kapinalliset lopullisesti tuhotaan ja synnin historia päättyy. Rauha ja ikuinen onni ja sopusointu palaavat maailmaan. Ei ole enää kärsimystä. Ei jumalattomilla eikä Jumalan omilla. Kaikki ovat tyytyväisiä.
Otan vielä esille pari kohtaa jotka osoittavat epäloogisuuden käsityksessä ikuisesta kidutuksesta:
1.Joh.4:8. Joka ei rakasta, se ei tunne Jumalaa, sillä Jumala on rakkaus.
1.Kor.13:4. Rakkaus on pitkämielinen, rakkaus on lempeä; rakkaus ei kadehdi, ei kerskaa, ei pöyhkeile,
5. ei käyttäydy sopimattomasti, ei etsi omaansa, ei katkeroidu, ei muistele kärsimäänsä pahaa,
6. ei iloitse vääryydestä, vaan iloitsee yhdessä totuuden kanssa;
7. kaikki se peittää, kaikki se uskoo, kaikki se toivoo, kaikki se kärsii.
Eli Jumala on rakkaus ja rakkaus ei muistele kärsimäänsä pahaa. Näkisin Jumalan oikeudenmukaisuuden sellaisena, että Jumala toimii aina kaikkien parasta silmälläpitäen, myös jumalattomien. Eikä niin, että Jumalan olisi langetettava äärimmäinen loputtomiin kestävä rangaistus niille syntisille jotka eivät ottaneet pelastusta vastaan. Synti on kuin sairaus. Jumala tahtoo asettaa rajat jumalattomien ihmisten kärsimykselle. Tämä on hyvä uutinen. Silti monet ihmiset tahtovat kynsin hampain pitää kiinni opista, että helvetti on ikuinen kidutus vaikka näemme Raamatusta, että asia ei ole niin. Olen ymmärtänyt, että tuo käsitys tulee pakanuudesta ja roomalaiskatolisuudesta.
Jos tästä aiheesta vielä jäi jokin asia askarruttamaan mieltä niin laita ihmeessä kommenttia tai ota yhteyttä. Minuun voi ottaa yhteyttä mm. Facebookissa tai sähköpostilla: ismo.savolainen@live.fi. Yhteydenottolomake ei jostain syystä toiminut ja en ole sitä vielä ehtinyt selvittelemään, mutta katsotaan jos saisin mahdollisesti myöhemmin blogiini lisättyä sellaisen.
Päätän tämän kirjoitukseni näihin pariin Raamatun paikkaan jotka sopivat tähän.
Ilm.21:7. Joka voittaa, on tämän perivä, ja minä olen oleva hänen Jumalansa, ja hän on oleva minun poikani.
8. Mutta pelkurien ja epäuskoisten ja saastaisten ja murhaajien ja huorintekijäin ja velhojen ja epäjumalanpalvelijain ja kaikkien valhettelijain osa on oleva siinä järvessä, joka tulta ja tulikiveä palaa; tämä on toinen kuolema.”
Ilm.22:13. Minä olen A ja O, ensimmäinen ja viimeinen, alku ja loppu.
14. Autuaat ne, jotka pesevät vaatteensa, että heillä olisi valta syödä elämän puusta ja he pääsisivät porteista sisälle kaupunkiin!
15. Ulkopuolella ovat koirat ja velhot ja huorintekijät ja murhaajat ja epäjumalanpalvelijat ja kaikki, jotka valhetta rakastavat ja tekevät.
16. Minä, Jeesus, lähetin enkelini todistamaan näitä teille seurakunnissa. Minä olen Daavidin juurivesa ja hänen suvustansa, se kirkas kointähti.”
17. Ja Henki ja morsian sanovat: ”Tule!” Ja joka kuulee, sanokoon: ”Tule!” Ja joka janoaa, tulkoon, ja joka tahtoo, ottakoon elämän vettä lahjaksi.